غذاهاي لذيذ در تركيه

تور كوش آداسي , تور لحظه آخري كوش آداسي , تور كوش آداسي نوروز , تور كوش آداسي تركيه , تور كوش آداسي تابستان , تور تركيه پاييز , تور كوش آداسي زمستان

غذاهاي لذيذ در تركيه

۱۸ بازديد


غذاي تركيه

 

طراوت و سادگي دو عنصر اصلي در غذاهاي تركيه هستند. در خوراكي‌هاي مردم تركيه، سبزيجات تازه و مواد خوشمزه همراه گوشت نرم و چاشني‌دار به چشم مي‌خورد. يكي از معروف‌ترين غذاهايي كه تركيه با آن شهرت يافته است، دونركباب (donar kebab) است كه طعم بسيار خوبي دارد. البته اغلب غذاهاي اين كشور لذيذ هستند و گاهي‌اوقات ميل كردن آن‌ها در خيابان‌ از طريق دست فروشان نيز بسيار لذتبخش‌ است.
Menemen

اگر فكر مي‌كنيد كه خوردن تخم مرغ به شكل‌هاي گوناگون براي صبحانه خستهكننده است، بهتر است كمي دقيق‌تر به اطراف خود نگاه كنيد. Menemen غذايي شبيه به Shakshuka است كه در بين مردم تركيه محبوبيت زيادي دارد و در واقع تركيبات اصلي آن شامل تخم مرغ و سبزيجات تازه است. پياز، گوجه فرنگي و فلفل از جمله مواد اصلي اين غذا هستند. اين مواد ابتدا با يكديگر تركيب و پخته مي‌شوند و در نهايت نيز تخم مرغ را به آن اضافه كرده و هم مي‌زنند تا غذا آماده مصرف شود. Menemen يك صبحانه عالي به‌شمار مي‌رود و البته موادي نظير پنير و سوسيس تند را نيز گاهي به اين غذا اضافه مي‌كنند. بدون شك تمام دوست‌داران صبحانه، عاشق Menemen خواهند شد و سعي خواهند كرد آن را با نان و سرعت كم بخورند تا نهايت لذت را ببرند. در حقيقت Menemen شباهت بسياري به املت گوجه فرنگي دارد –

دلمه در زبان تركي به معناي پرشده است، اما تهيه چنين غذايي وقت بسياري نياز دارد. يكي از اصلي‌ترين مواد موجود در دلمه را برنج تشكيل مي‌دهد و البته در كنار آن شاهد ادويه‌جات مختلف نيز هستيم. گاهي به اين غذا تخم كاج و گياهان خشك شده‌اي نظير فلفل و كدو نيز اضافه مي‌شود. البته در بخش‌هاي ساحلي و قسمت مركزي شهر استانبول، انواع مختلفي از دلمه سرو مي‌شود كه در اين بين مي‌توان به دلمه صدف پر (Midye Dolma) اشاره كرد كه در آن مواد تشكيلدهنده دلمه را درون پوسته يك صدف قرار مي‌دهند. اين نوع از دلمه كه mldye dolma نام دارد، از ظاهر بسيار جالبي بهره‌مند است و براي يك وعده شام بسيار عالي به‌ نظر مي‌رسد. ليمو و نمك دريا از ساير موادي هستند كه در كنار اين نوع از دلمه قرار مي‌گيرند و خوردن آن در خيابان‌هاي تركيه بسيار لذت‌بخش است.

در تركيه كباب يكي از غذاهاي محبوب است و انواع مختلفي از آن نيز وجود دارد كه يكي از معروف‌ترين آن‌ها دونركباب (doner) است. دونر در تركيه به معناي چرخيدن است و بايد بدين نكته نيز توجه داشت كه اين نوع از كباب در واقع فست‌فود به‌شمار مي‌رود و در ساندويچي‌ها مي‌توانيد آن را خريداري كنيد كه به همراه سبزيجات تازه سرو مي‌شود. شيوه ساخت اين كباب با نام آن همخواني دارد و براي تهيه آن مقداري از گوشت را به‌صورت عمودي به سيخ مي‌كشند و سپس در حالي كه درون تنور يا مكان گرم ديگري مي‌چرخد، فرآيند پخت آن نيز به اتمام رسيده و آماده سرو مي‌شود. اما گفتني است كه در تركيه كباب انواع مختلفي دارد و در حقيقت آن‌ها به هر نوع گوشتي كه به سيخ كشيده شود، كباب مي‌گويند. البته چاشني، يكي از اصلي‌ترين بخش‌هاي يك كباب عالي به‌ حساب مي‌آيد و در حين خوردن آن نبايد چاشني‌ها را فراموش كنيد. در تركيه برخي از كباب‌هاي شناخته شده و معروف مربوط به منطقه يا استان خاصي هستند كه در اين بين مي‌توان به Adana Kebap و Urfa Kebap اشاره كرد. اين دو كباب مربوط به جنوب تركيه هستند اما معروف‌ترين كباب در تركيه كباب اسكندر (Iskender Kebap) است. اين نوع از كباب به همراه آب گوجه‌فرنگي و ماست سرو مي‌شود.

Mercimek Corbasi به معناي واقعي همان سوپ عدس است. اين سوپ را تقريبا در هر جايي از تركيه مي‌توان پيدا كرد و محبوبيت زيادي دارد. سوپ عدس در تركيه از تركيب ساده‌اي بهره مي‌برد و تنها شامل پوره عدس و ادويه‌جات مختلف است كه در اين بين مي‌توان به گشنيز و تكه‌هايي از ليموي تازه اشاره كرد. البته در كنار اين سوپ، ترشي (Tursu) نيز استفاده مي‌شود كه كلم، سبزيجات، هويج و زيتون از مواد تشكيلدهنده‌ي اين ترشي هستند. البته نان داغ Pita نيز يكي ديگر از موادي است كه در كنار سوپ ميل مي‌شود. سوپ عدس يكي از ارزان‌ترين و در دسترس‌ترين غذاهاي تركيه است و در هر جايي نظير رستوران‌هاي مجلل يا كافه‌هاي شبانه مي‌توان آن را تهيه كرد.

تلفظ اين نوع از كوفته، چي (chee) است و از گوشت خام تشكيل شده است. اين غذا تاريخچه و يا افسانه‌ي جالبي دارد. در زمان حضرت ابراهيم، پس از سرد شدنآتش بر ابراهيم هيچ آتشي در آن منطقه روشن نميشود يا همه چوبها رو براي برپا كردن آتش براي سوزاندن حضرت ابراهيم جمع كرده بوده زن يك شكارچي براي اينكه بدون آتش بايد غذا درست مي كرده اين غذا رو اختراع كرده و به همين دليل مردم سعي كردند غذايي درست كنند كه نيازي به پخت نداشته باشد و Cig Kofte در واقع حاصل همين تلاش بود. تركيب سنتي اين غذا شامل بلغور ورزيده، پيازچه، ادويه‌جات و گوشت خام تازه است.اين غذا باورز دادن زياد ادويه‌جات با گوشت به نوعي از گرماي ادويه كمي گوشت موجود در اين غذا از خامي خارج ميشود، البته بايد توجه داشت كه بعد از سال ۲۰۰۹ ممنوعيت‌هايي در اتحاديه اروپا مبني بر مصرف گوشت خام ايجاد شد كه اين موضوع شامل Cig Kofte نيز مي‌شد. اين غذا بسيار لذيذ و خوشمزه است و ظاهر آن نيز زمان‌هاي گذشته را به خاطر مي‌آورد. اين كوفته به همراه سبزيجات تازه و ليمو سرو مي‌شود و اغلب آن را روي چند برگ كاهو و يا يك نان نازك قرار مي‌دهند. البته فرآيند تهيه Cig Kofte نيز ساده است.

Lahmacun در ترجمه‌هاي متداول به عنوان پيتزاي تركيه شناخته مي‌شود و شيوه تلفظ آن نيز lah mah joon است. در واقع Lahmacun يك نوع ماده غذايي است كه در آن لايه‌اي نان و ورقه‌هايي از گوشت وجود دارد و مواد مختلفي نيز به‌ عنوان چاشني در كنار آن سرو مي‌شوند. اين غذا اغلب به‌صورت تازه پخت و سرو مي‌شود و حتي مي‌تواند براي دو يا سه وعده غذايي كافي باشد. پياز و گشنيز از جمله موادي هستند كه باعث مي‌شوند اين غذا حس و حال متفاوتي داشته باشد و يكي از بهترين چاشني‌ها براي گوشت گاو هستند. گاهي در كنار اين غذا مقداري بادام زميني و انار نيز سرو مي‌شود. در واقع Lahmacun نوعي پيتزا است كه ساختار طبيعي‌تري دارد و شكل و شمايل قديمي خود را نيز حفظ كرده است.

Manti در واقع نمونه تركيه‌اي از Ravioli است و در شكل‌ها و انواع مختلفي ساخته مي‌شود. اغلب اوقات مردم تركيه درون اين خوراكي مقداري گوشت قرار مي‌دهند و خمير آن را نيز به‌ صورت گوشه‌دار مي‌سازند. البته بايد توجه داشت كه محتواي درون آن و سايزي كه دارد، متفاوت است و اين خوراكي شباهت بسياري به يك ماده غذايي در ايتاليا دارد كه Ravioli ناميده مي‌شود. اما تفاوت نسخه تركيه‌اي آن استفاده از ماست براي نرم كردن و خوشطعم كردن آن است. تفاوت ديگر اين است كه همراه آن بادمجان سوخاري نيز سرو مي‌شود. البته طعم لذيذ گوشت نيز بسيار در اين غذا خوش‌آيند است و همين موضوع باعث شده كه يكي از محبوب‌ترين غذاهاي تركيه باشد.

در ميان غذاهاي تركيه، بادمجان يكي از غذاهاي اصلي است و تقريبا تبديل به عضوي جدايي‌ناپذير شده است. نام اين غذا نيز حكايت از اين دارد كه با يك خوراكي خارق‌العاده روبهرو هستيم. Imam Bayildi از لحاظ معني تقريبا نشان از اين دارد كه هر فردي كه چنين غذايي را در حال آرام آرام پختن مشاهده كند، غش خواهد كرد. بادمجان، پياز و گوجه‌ْفرنگي مواد تشكيلدهنده اين غذا هستند. بايد توجه داشت كه بادمجان و روغن زيتون از اصلي‌ترين مواد Imam Bayildi به‌ حساب مي‌آيند. نوعي ديگر از اين غذا نيز karniyarik نام دارد كه آن نيز ساختاري شبيه به دلمه دارد و مواد آن درون بادمجان قرار گرفته‌اند و چون اين بادمجان از وسط نصف شده است به‌همين دليل karniyarik يا شكم‌پاره ناميده مي‌شود.

Borek نوعي خوراكي است كه از چندين لايه خمير شيريني ساخته مي‌شود و طعم شيرين و خوبي دارد. اين شيريني نيز يكي از خوراكي‌هاي قديمي در تركيه و مربوط به دوره عثماني است. اما اكنون در آن تغييراتي اعمال شده است. گفتني است كه Borek در سايز‌ها و شكل‌هاي مختلفي تهيه مي‌شود. براي مثال برخي از مردم آن را به شكل سيگار درست مي‌كنند و برخي شكل گل را به آن مي‌دهند. اغلب مردم تركيه اين شيريني را خودشان تهيه مي‌كنند و البته در رستوران‌هاي مختلف نيز مي‌توان آن را پيدا كرد كه گاهي تفاوت‌هايي در شيوه تهيه دارند. بايد بدين نكته توجه داشت كه در تركيه درون Borek مواد مختلفي قرار مي‌دهند كه در اين بين مي‌توان به گوشت و پنير اشاره كرد. البته روي برخي از آن‌ها نيز پودر قند مي‌پاشند تا براي صبحانه مورد استفاده قرار گيرد.

Nohutlu Pilav يا همان برنج به همراه نخود يكي ديگر از غذاهايي است كه در خيابان‌هاي تركيه به‌ فروش مي‌رسد. شيوه تزيين اين خوراكي بسيار زيبا است و البته تركيب ساده‌اي نيز دارد. اين خوراكي در يك چرخدستي به‌ فروش مي‌رسد كه شيشه‌اي است و از يك عايق براي عدم خروج گرما استفاده مي‌كند. Nohutlu Pilav تركيبي از لايه‌هاي برنج و نخود است كه با آب مرغ طعم داده مي‌شود. البته براي اينكه اين غذا كمي بيشتر و البته انرژي‌زا باشد، افراد مي‌توانند آن را به‌ همراه مقداري مرغ ميل كنند. چه كسي مي‌گويد غذا‌هاي خياباني مغزي نيستند؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.